Mag ik vis tijdens een zoutarm dieet?

0
Ik moet van mijn arts op mijn zoutgebruik letten en daardoor mijn eten aanpassen, mag ik wel vis eten?

Antwoord: Voor een aantal ziektes en aandoeningen geldt een dieet met een zoutbeperking. Maar wat is (keuken)zout eigenlijk? Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Een zoutarm dieet zou eigenlijk een natriumarm dieet moeten heten, want natrium is het element dat schade of complicaties in ons lichaam kan veroorzaken.

Natrium komt echter nooit los voor in onze voeding, maar altijd gebonden aan chloride. In 1 g keukenzout, zit 400 mg natrium en 1 gram natrium is gelijk aan 2,5 gram keukenzout.
Het advies voor een gezond persoon is om per dag niet meer dan 6 gram zout te eten. Dat is dus vergelijkbaar met 2,4 gram natrium. Om de inname van zout te beperken, moet die 6 gram dus worden verlaagd, vooral door geen zout tijdens het koken en op tafel te gebruiken en ook door bepaalde voedingsmiddelen te beperken / vermijden.

Afhankelijk van de reden van de zoutbeperking , moeten o.a. vleeswaren (vooral de gerookte), kaas, zoute snacks (chips, nootjes…), brood van de supermarkt, kant-en-klare maaltijden, groenten uit blik in zeer beperkte mate of helemaal niet worden gegeten. Maar ook schelpdieren en zeevruchten worden niet aangeraden.

Omdat vis vaak uit de zee komt (maar niet alleen), denken mensen vaak dat het veel zout bevat. Dat is echter niet waar: visvlees van wit- en vette vis bevat van nature weinig natrium. Alleen de bereiding kan dat beïnvloeden: roken, pekelen en inblikken maken de vis pas zout.

Verse vis is dus helemaal geen verkeerde keus en is zelfs een goed alternatief voor vlees. Vis en vlees bevatten namelijk een vergelijkbare hoeveelheid natrium: gemiddeld 100 mg per 100 gram verse product. In ieder geval, adviseren wij een consultatie bij een diëtist. Deze kan precies vertellen hoe strikt het zoutarme dieet in uw geval is en zal het zoutarme dieet persoonlijk aanpassen, zodat het dieet makkelijk(er) in een dagelijkse leven toe te passen is.

Tip: eet minstens twee keer per week vis, in afwisseling met vlees en eieren (in de juiste hoeveelheid volgens uw dieetafspraak). Wissel tussen wit- en vette vis en gebruik kruiden en/of specerijen om het tot smaak te brengen.

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter