Voeding tijdens zwangerschap

2

Ik ben nu twee maanden zwanger. Gelukkig rook ik niet en ik weet dat ik beter geen alcohol meer kan drinken. Maar zijn er nog andere etenswaren waar ik op moet letten? En hoeveel moet ik nu meer eten? Of te wel welke voeding tijdens zwangerschap?
(Kim de Jong)

Antwoord: Dat zwangere vrouwen veel meer moeten eten is eigenlijk een fabeltje. De zwangerschap kost inderdaad energie. Maar de meeste vrouwen bewegen ook minder tijdens de zwangerschap, waardoor ze vaak genoeg hebben aan wat ze vóór de zwangerschap aten. Bij een ongezond eetpatroon is het nuttig een afspraak bij de diëtist te maken. Afvallen tijdens de zwangerschap kan echter beter worden vermeden.

Tijdens de zwangerschap kunnen beter geen rauwe of half rauwe producten (meer) gegeten worden. Een voedselinfectie tijdens de zwangerschap kan namelijk extra gevaarlijk zijn.
Producten waarbij extra gevaar is voor een voedselinfectie zijn:

  • Ongepasteuriseerde melk of de rauwe kazen die hiervan gemaakt zijn.
  • Rauw vlees zoals: tartaar, filet american, ossenworst of ander vlees wat niet goed doorbakken is en dus nog rood is. Vooral ook oppassen bij een barbecue!
  • Rauwe vis zoals: sushi maar bij voorkeur ook geen gerookte vis.
  • Voedsel dat over de datum is en je normaal gesproken misschien nog wel zou eten.

Maar er zijn ook andere voedingsmiddelen die extra ongezond zijn tijdens de zwangerschap, zoals:

  • Drop (ook zoet), zoethout of erg zoute producten omdat dit de bloeddruk verhoogt. En zwangere vrouwen hebben al vaak last van een te hoge bloeddruk.
  • Lever, leverworst of paté. Leverproducten bevatten veel vitamine A. Te veel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind. Een keer een boterham met lever is echter geen probleem.
  • Te veel cafeïne is niet goed voor het ongeboren kind. Bij meer dan vier koppen koffie per dag kan het al schadelijk zijn.
  • Roofvissen zoals, tonijn, makreel of zwaardvis. Roofvissen bevatten relatief veel kwik en dioxines die niet goed zijn voor het ongeboren kind. Vis uit blik bevat echter veel minder van deze schadelijke stoffen.

 

Relevante links:
  • Alles over gezond eten als je zwanger bent: Boekje met voedingsinformatie voor de zwangere vrouw. In zes hoofdstukken worden de meest voorkomende voedingsvragen duidelijk, kort en bondig behandeld.
  • Een broodje in de oven en meer, recepten voor tijdens je zwangerschap: Kookboek dat laat zien wat je wél mag eten tijdens de zwangerschap! De recepten zijn eenvoudig, staan in willekeurige volgorde, zijn vaak vegetarisch (dan worden suggesties voor vleeseters gegeven).
  • El Mare Visolie Rondom de Zwangerschap, capsules, voedingssupplement: Voedingssupplement met omega-3 vetzuren, aangevuld met vitaminen (o.a. foliumzuur en vitamine D), calcium en magnesium voor extra ondersteuning vóór, tijdens en na de zwangerschap. Een gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde voeding.
  • Evasin Foliumzuur, capsules, vitaminen: Draagt bij tot de groei van het ongeboren kindje tijdens de zwangerschap, draagt bij tot een normale bloedvorming en helpt vermoeidheid te verminderen. Een voedingssupplement is geen vervanging voor een gevarieerde voeding. Voor het behoud van een goede gezondheid is een gezonde levensstijl en een gevarieerde, evenwichtige voeding van belang.
  • Alles voor de zwangere moeder en de pasgeboren baby. Vitatheek.nl is een betrouwbare internetdrogist met een ruime ervaring sinds 2000. Ze bieden standaard 10% korting en 25% korting wanneer voor meer dan € 75,- in de winkelmand wordt geplaatst.
Delen.

2 reacties

  1. Anoniempje op

    Klopt het dat je ook geen pindakaas mag eten als zwangere vrouw? Mijn collega zei laatst dat het kind dan een pinda allergie krijgt.

    • Erwin Buurman op

      In Groot-Brittannië werd in 1998 een pindawaarschuwing voor zwangere vrouwen afgegeven. Maar het aantal kinderen met een pinda-allergie is juist gestegen! Er is ook een aantal jaren terug een onderzoek geweest waarbij gekeken werd wat de moeders aten tijdens de zwangerschap en hoeveel kinderen vervolgens astma kregen. Bij pindakaas kwam naar voren dat de kinderen veel vaker astma kregen. Dit was echter alleen het geval met pindakaas, maar niet met pinda’s. Ook hadden de onderzoekers zoveel gegevens aan elkaar gekoppeld dat er op basis van toeval altijd wel iets uit komt.

      Dus laten we de pinda alsjeblieft in ere houden, want alleen op augurken kan een mens niet leven.

Laat een reactie achter