Vitamine D

0
De koude en donkere dagen zijn weer op komst. We blijven hierdoor steeds meer binnen en krijgen onvoldoende zonlicht op onze huid. Vitamine D tekorten liggen daarom op de loer. Het is bekend dat erg veel mensen een tekort aan deze vitamine hebben. Maar waarom is dit erg?

Deze vitamine reguleert het calciumniveau. Bij te weinig aanwezigheid van dit vitamine kan calcium dus ook niet goed worden opgenomen. In eerste instantie zul je hier niets van merken maar op den duur kan er botontkalking (osteoporose) optreden. De effecten ontstaan dus op latere leeftijd.
Ook helpt het bij een sterk immuunsysteem, zorgt het voor sterkere spieren, gaat vermoeidheid tegen, verhoogt je concentratie, gaat depressiegevoelens tegen en er schijnen nog veel meer goede eigenschappen vast te zitten aan de betreffende vitamine!

Het is dus erg belangrijk dat je voldoende binnen krijgt. Elke dag een kwartiertje in de buitenlucht komen met ontbloot gezicht en handen zou voldoende moeten zijn. In de winter lukt dit niet altijd en zou er eventueel gedacht kunnen worden aan extra suppletie. Daarnaast moeten vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 altijd extra vitamine D slikken. Voor zwangere vrouwen en kinderen tot 4 jaar is extra vitamine D ook van belang.

Deze vitamine zit ook in vette vissoorten en is het toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.
Voel je je dus een beetje down in de winter, denk dan ook eens aan je vitamine D!

Arlette Klinge, diëtist

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter