Tussendoortjes bij afvallen

0

De feestdagen zijn weer achter de rug, de goede voornemens zijn gemaakt. Nu wordt het tijd om er werk van te maken. Dus heb je overgewicht of wil je een paar kilo’s eraf lijnen? Hieronder tips hoe je gezonde en lekkere tussendoortjes kunt maken. Tussendoortjes bij afvallen zijn voedzaam en bevatten maximaal 100 calorieën. Met een gezond tussendoortje tussen de maaltijden in voorkom je de drang naar iets ongezonds. Tussendoortjes helpen je dan bij het afvallen.

Groente of fruit

Een schaaltje komkommer en wortel met hummus: Snijd de komkommer en wortel in lange reepjes en dip ze lekker door de hummus. Hummus is puree op basis van kikkererwten, sesamzaadsaus en andere ingrediënten.

Een schaaltje watermeloensalade met feta: Snijd 150 gram watermeloen in blokjes, verkruimel daar 20 gram feta overheen en maak hem af met in reepjes gesneden muntblaadjes.

Twee rijstwafels met Hüttenkäse en aardbeien: Roer 1 theelepel honing door 1 eetlepel Hüttenkäse en besmeer met dit mengel de rijstwafels. Verwijder de kroontjes van de aardbeien, halveer ze en beleg de rijstwafels hiermee.

Een schaaltje tropische yoghurt met mango en kokos: Meng 100 gram Griekse yoghurt (0% vet) met een kwart in stukjes gesneden mango en één eetlepel geraspte kokos.

Wat te drinken na een drukke dag

Een glas gezonde ijskoffie: Zet 50 ml espresso en laat deze afkoelen. Doe de in stukjes gesneden halve banaan en één dadel in de blender. Voeg de afgekoelde espresso toe aan de blender samen met 100 ml amandelmelk en 1 theelepel cacaopoeder. Doe een paar ijsblokjes in een glas en voeg aan het geheel toe.

Een beker gezonde chocolademelk: Verwarm 200 ml Alpro Amandelmelk op in de magnetron en doe er daarna 10 g cacao en wat kaneel er bij. Goed roeren en daarna genieten.

Heerlijk voor op een feestje

Courgette pizza: Snijd een kwart courgette in rondjes en beleg deze met een beetje tomatensaus. Bestrooi deze met 20+ gerapte kaas en doe er een beetje basilicum en peper over heen. Leg ze op een bakplaat en bak ze in ongeveer 8 minuten op 200 graden.

Appelkoekjes: Verwijder het klokhuis van de appel en snijd de appel in de breedte doormidden. Snijd de appel in ringen, zodat er een cirkel ontstaat met een gat in het midden. Druppel een halve eetlepel honing over de ringen en strooi hier 5 g amandelschaafsel met een snufje kaneel overheen.

Een schaaltje tzatzikisalade: Doe 100 ml magere yoghurt in een schaaltje, rasp de komkommer en voeg hier een teentje knoflook en een puntje olie aan toe. Roeren en smullen maar. Ook erg lekker voor op brood.

Vier gevulde komkommers met roomkaas: Gebruik een halve komkommer en snijd die dwars door de helft. Snijd deze weer in vier stukken in de lengte en verwijder alle zaadjes. Deze plek vul je met roomkaas light met daarover heen een paar takjes fijngesneden bieslook.

Janna Koopman, diëtist

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter