Sushi, gezond of ongezond?

4
Op steeds meer plekken zijn sushi restaurants te vinden. Met name de All you can eat restaurants schieten als paddenstoelen de grond uit. Zoveel eten als men zelf wilt, voor een vast bedrag. Maar is het gezond of ongezond?

Sushi bevat veel voedingsstoffen en weinig vet. Toch is het minder gezond dan vaak wordt gedacht.
Vaak wordt gedacht dat het calorie arm is. Dit blijkt echter niet zo te zijn. Een sushi rol bevat namelijk tussen de 290 en 350 calorieën. Een lunch met die hapjes bestaat gemiddeld uit ruim 1.000 calorieën. Dit betekent dat een dergelijke lunch uit ongeveer drie rollen bestaat. Bij de avondmaaltijd wordt nog meer gegeten, waardoor ook een avondmaaltijd veel calorieën bevat.

Maar niet alleen krijgt men veel energie binnen. Ook bevatten deze producten veel zout. Zo is de rijst die in de sushirollen zit gezouten. Maar ook de vis die verwerkt is, kan gezouten zijn. In de bekende sojasaus, waar de producten in gedoopt kan worden voor extra smaak, zit ook veel zout.

Tevens kan er vis inzitten, zoals tonijn of zalm. Deze vissen zelf zijn niet slecht, maar door de verontreiniging van de zee kunnen vissen bijvoorbeeld zware metalen (zoals kwik en lood) en reststoffen uit plastic bevatten. Deze stoffen zijn schadelijk voor het milieu en de mens.
Daarnaast wordt vis vaak geweekt. In zo’n kwekerij krijgen de vissen vaak antibiotica. Een vis kan namelijk ziek worden. En omdat ze niet één vis kunnen behandelen met antibiotica in de kwekerij, krijgen alle vissen antibiotica. Ook krijgen zalmen in een kwekerij vaak chemische kleurstoffen. Door deze kleurstoffen krijgt de zalm een roze kleur waardoor de zalm er aantrekkelijker uit ziet. Een zalm die gekweekt wordt, blijft namelijk wit. Een zalm die in het wild leeft, krijgt de roze kleur door het eten van garnalen en planktonkreeftjes.

Sushi is dus lang niet zo caloriearm en gezond als vaak gedacht wordt.

Relevante links:
  • 500 sushi, van authentieke klassieke tot populaire fusionrolletjes: De tien basisrecepten voor o.a. soepen, sauzen en rijst worden gevolgd door vier tot vijf variaties hierop. Van de negen verschillende soorten, waaronder hosomaki, futomaki, sashimi, nigiri- en gunkan worden per hoofdstuk, elk in eigen kleur, gemiddeld tien basisrecepten gegeven gevolgd door de variaties.
  • Lekker en eenvoudig: Handleiding voor beginners en geeft informatie over keukengerei, basisingrediënten, het koken van rijst, behandelen en snijden van verse vis, vissoorten enz. Hierna bereiding van diverse soorten: nigiri sushi, diverse maki, Californian handroll, omeletrolletjes en tenslotte soeprecepten en dekken van de tafel, eten met stokjes, thee enz.
  • Sushi Servies Honten in geschenkverpakking van Tokyo Design Studio: Zeer fraai servies Honten voor 2 personen. Er zitten schaaltjes voor wasabi en/of gember bij. Wordt geleverd in een luxe geschenkverpakking.
  • Blond Amsterdam Love Sushi Bord, 18 x 18 cm: Oosterse maaltijden vanaf een oer-Hollands servies. Dit bord is voorzien van vrolijke tekeningen. Gemaakt van aardewerk, mag in de vaatwasser.
Delen.

4 reacties

  1. Ik eet zo belachelijk vaak sushi. Het is haast idioot aan het worden. Ik lust bijna alleen nog maar sushi zoveel eet ik het. Niets smaakt me meer. Maar ik voel me kiplekker 😄 ik eet ook vaak vlees sushi van kip of biefstuk. Heerlijk

  2. Dit is groote onzin die ik heb gehoord,
    Als je bij AH van die sushi koop dan kan ik er nog wel snappe

    maar bij goede Japanse restaurants zullen ze zeker om hun manier doen, vind het gewoon klare onzin dat het ongezond is.

    • Sushilover op

      Oh jah en ik denk dat dit veel gezonder is dan een big mac menu en nog gezonder dan eten in een gewoon restaurant. Dan daarna maar gewoon wat meer water drinken dan normaal. Met die calorien denk ik ook dat het wel meevalt: zowiezo 1 of 2 theelepels suiker per 500 gram rijst….dussss

      Bon apetite

Laat een reactie achter