Suikerwater vermijden

0
Kinderen en ouders drinken liever geen glas suikerwater. Maar toch is frisdrank en zelfs vruchtensap grotendeels een glas suikerwater.
In de media worden de gezondheidsgevaren van suiker steeds breder uitgemeten. Ik zie dan ook steeds vaker ouders nadenken hoeveel suiker hun kind nu werkelijk binnenkrijgt.
Vanuit mijn werk als diëtist merk ik dat de hoeveelheid suikerklontjes in dranken bijna altijd wordt onderschat. Als ik met ouders en kinderen de opdracht doe; leg het aantal suikerklontjes bij de soorten dranken, wordt het aantal zelden goed neergelegd.

De GGD is druk bezig om bewustwording rondom sterk suikerhoudende drankjes te creëren. Want de suikerinname moet worden verminderd! Zoals met programma’s waarin beweging en gezond eten wordt gestimuleerd.
Het Drankenbord ‘hoeveel suiker zit erin?’ is daarin een leuk en nuttige methode. Een drankenbord toolkit, om zelf een dergelijke test met kinderen te doen, is gratis te verkrijgen via deze link:

Van fris richting water

Enkele tips om je kind weg te houden van frisdrank en meer water te drinken:

  • Maak het aantrekkelijk: Door de werken met leuke flesjes/ speciale waterglazen, wordt water drinken aanlokkelijker.
  • Geef het juiste voorbeeld: Als je zelf water drinkt, zal jouw zoon of dochter dit voorbeeld vanzelf volgen.
  • Waterfles met fruitfilter: Door bijvoorbeeld een stukje citroen, kiwi of munt in het water te doen, wordt het extra lekker!
  • Neem zelf actie: Geef water aan je kind mee, wanneer ze gaan sporten of naar school.
Bang dat je kind te weinig drinkt?

Kinderen drinken niet snel te weinig. Wanneer ze dorst hebben, pakken ze altijd wat te drinken.

Hier een overzicht van een gemiddelde vochtinname per leeftijdscategorie:
Vochtinname
Iedereen drinkt wel eens een glas zoete drank. Af en toe een glas limonade, frisdrank of sap aan je kind geven is dan ook geen probleem. Maak hier samen een afspraak over. Als richtlijn kan je aanhouden: maximaal 1 glas zoete drank per dag. Verder zijn water en thee een gewone standaard.

Dominique Flink
Diëtist

Relevante links:
  • Zonder suiker. Auteur Anne Marie Reuzenaar, Nederlands, 232 pagina’s. Anne Marie laat zien dat we teveel geraffineerde suiker gebruiken. Het is verslavend en het heeft vitaminen- en mineralentekorten als gevolg. Het verstoort de bloedsuikerspiegel en veroorzaakt overgewicht, verminderde weerstand en andere welvaartsziektes.
  • Zonder suiker in de supermarkt, wat zit er in deze meer dan 1500 Nederlandse producten? Auteur Angela Dowden, Nederlands, 192 pagina’s. In dit gidsje in handzaam formaat vind je van ongeveer 1500 artikelen uit de supermarkt het gehalte aan (toegevoegde) suiker (in gram en in theelepels per portie en in gram per 100 gram of milliliter), de hoeveelheid verzadigd vet, zout en het aantal kilocalorieën (per 100g). Echter, het aantal koolhydraten ontbreekt, waardoor dit gidsje voor mensen met diabetes ongeschikt is.
  • Goed zoet, bakken zonder suiker. Auteur Nanne Hogeland, Nederlands, 240 pagina’s. Volop informatie over suikervervangers en vooral: heel veel recepten voor taarten, cakes, koekjes en traktaties. Stuk voor stuk prachtig, feestelijk en eenvoudig om te maken.
  • Smullen zonder suiker! Auteurs Karlijn Smeets-van Basten Batenburg & Laura Korssen, Nederlands, 120 pagina’s. Meer dan 30 heerlijke makkelijk te maken recepten, gezoet met natuurlijk suikers zoals; dadels, honing, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker en meer… Recepten van ijs tot taart, cupcakes, snoep en koek!
  • Het gehele suikerbewuste assortiment van Albert Heijn, ook digitaal te bestellen.

 

Delen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter