Misleidend met suiker

0
Als er op een product staat dat er geen suiker aan toegevoegd is, betekend het er niet in zit. Veel producten bevatten van nature veel suiker. Vruchtensap bijvoorbeeld bevat van nature ongeveer evenveel als cola. Van nature komt het zoete product voor in voedingsmiddelen zoals in fruit, maïs, suikerriet, rijst, tarwe en aardappelen.

Suiker is bovendien een verwarrende naam. De kreet ‘’geen suiker toegevoegd’’ slaat meestal op ‘’geen kristal- of tafelsuiker toegevoegd’’. Er kan dus wel een andere soort aan toegevoegd zijn. Bijvoorbeeld het zoet uit fruit (ook wel onder de namen diksap, fructosestroop of geconcentreerd vruchtensap) of honing wat allemaal ongeveer net zo veel calorieën bevat. Strikt gezien wordt er dan geen (tafel)suiker toegevoegd, maar het resultaat is wel dat het product dan nog steeds evenveel suiker en calorieën bevat.

Het zijn dus meestal misleidende termen die gebruikt worden om een product caloriearm te laten lijken. Het beste kan er gekeken worden naar de voedingswaardedeclaratie op de verpakking. Hierop staat precies hoeveel calorieën ergens in zitten. Door dit te vergelijken met andere producten kan je een veel beter beeld vormen, in plaats van te luisteren naar vaak loze marketingkreten.

Verder is  de bewerkte vorm het meest schadelijke omdat die ervoor zorgen dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Het zogenaamde ‘witte gif’ heeft vitaminen en mineralen nodig om afgebroken te worden. Dit betekent dat het lichaam gezonde voedingsstoffen kwijt is om ongezonde stoffen te verteren.

Delen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter