sportdrankjes drinken?

0

Er wordt vaak reclame gemaakt voor sportdrankjes. Maar er zijn zoveel verschillende sportdranken dat ik regelmatig de vraag krijg of er verschil tussen is. Ook zie ik dat vaak de verkeerde of totaal nutteloze sportdranken gedronken worden.

Om te beginnen zijn er 3 typen sportdranken: Hypotoon, Hypertoon en Isotoon. Deze kun je kant-en-klaar in de supermarkt kopen, maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Maar wat is eigenlijk precies de werking van al deze sportdranken en wanneer is het nuttig om ze te gebruiken?

Hypotone sportdranken

Een hypotone (sport)drank is bedoeld om het vocht in je lichaam aan te vullen en dien je met kleine slokjes tot je te nemen. Het kenmerk van deze drank is dat de opgeloste deeltjes in deze dranken in een lagere concentratie aanwezig zijn dan in je bloed, waardoor je lichaam snel het vocht kan opnemen.
Deze drank bevat minder dan 6 gram koolhydraten (suikers) per 100ml. Een bekende hypotone drank is bijvoorbeeld water. Maar ook AA-Drink (hydration, pro-energy en sportwater), Aquarius (zero lemon) en Extran Hydro (citrus en lemon ice).

Hypertone sportdranken

Een hypertone sportdrank is bedoeld om NA het sporten snel energie aan te vullen in je lichaam. Het kenmerk van deze drank is dat hij veel koolhydraten bevat (8-15 gram per 100ml). Hij vult je suikers in het lichaam aan en ook voor een deel het vocht. Maar vocht aanvullen is niet het hoofddoel, hiervoor kun je beter een hypotone sportdrank nemen. Een hypertone sportdrank gebruik je na een inspanning (sport) van 1½ uur of langer met weinig vochtverlies. Bij recreatief sporten is dit dus eigenlijk niet nodig. Voorbeelden van hypertone dranken zijn: AA-Drink (High Energy), Aquarius (Orange), Extran Energy (Orange en Cranberry), vruchtensappen en frisdranken.

Isotone sportdranken

Isotone sportdranken zijn bedoelt om TIJDENS het sporten je energie (suiker) én vocht aan te vullen. Deze dranken hebben een gelijke concentratie aan kleine deeltjes als je bloed waardoor de suiker snel opgenomen kunnen worden en een klotsend gevoel in je buik wordt vermeden. Een isotone sportdrank gebruik je bij een inspanning (sport) van 1½ uur of langer met veel vochtverlies. Dranken die dan gebruikt kunnen worden zijn: AA-Drink (iso-lemon, isotone) Aquarius (Bleu Berry, Lemon en Red Peach), isostra (fast hydration citroen/sinaasappel). Maar deze zijn ook zelf te maken: suikerwater (6-8 gram suiker per 100 ml), ranja (afhankelijk van het merk, maar gemiddeld 7 ml), half vruchtensap half water.

Energiedrink

Jongeren nemen ook vaak energiedranken (bijvoorbeeld Red Bull, Golden Power, Monster en dergelijke) tijdens het sporten. Vaak wordt er gedacht dat dit hetzelfde is als een sportdrank. In principe kun je energiedrankjes onder de hypertone sportdranken plaatsen. Wat energiedrankjes toch anders maakt dan een hypertone sportdrank is dat de energiedrank cafeïne bevat. Zoals bij velen waarschijnlijk bekend is heeft cafeïne een oppeppende werking. Daarnaast stimuleert het de nieren waardoor vocht je lichaam sneller verlaat. Dit is juist iets wat je niet wilt als je goed gesport hebt.
Bedenk dus goed hoe intensief jouw sport is en of het dus nodig is om hypertone of isotone sportdranken te gebruiken. Want als je ze neemt terwijl het niet nodig is drink je de kilocalorieën die je eraf hebt gesport weer aan.

De sportdranken die in de supermarkt verkrijgbaar zijn bevatten naast ook vocht en koolhydraten(suiker) vaak ook zout. Dit kan erg nuttig zijn als je veel vocht verloren hebt want hiermee verlies je ook zout. Echter is het zout in sportdranken onnodig gezien we met ons voedingspatroon al meer zout dan nodig is binnen krijgen.

Lotte Coolen, diëtist

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter