Slim gebruik van voedingssupplementen

0

Slim gebruik van voedingssupplementen

Voedingssupplementen zijn geconcentreerde bronnen van specifieke voedingsstoffen die als supplement voor een bepaald dieet worden ingenomen. Door de stijgende welvaart is er al jaren een stormloop voor voedingssupplementen en ander gezondheidsproducten en een grote interesse voor fitness, lifestyle, beauty en wellness in het algemeen. Doch veel mensen weten niet welke voedingssupplementen het best voor hun lichaam geschikt zijn. Wie een fit en mooi lichaam wenst, moet daar meestal grote inspanningen voor doen. Een gebalanceerd trainingsschema en voldoende rust zijn daarbij fundamenteel. Omdat voedingsstoffen juist in een hogere concentratie in de voedingssupplementen aanwezig zijn dan in ons voedsel, maakt het juiste supplement het vaak makkelijker om de gewenste doelstellingen te behalen en er veel mooier en gezonder uit te zien.

Eiwitten en aminozuren

Eiwitten zijn een uiterst belangrijke voedingsbron die onder meer verantwoordelijk zijn voor de spiergroei. Tijdens de spijsvertering worden aminozuren met behulp van enzymen vrijgemaakt uit de eiwitten in onze voeding door middel van hydrolyse. Het is fundamenteel om te overleven dat we de 9 essentiële aminozuren uit onze voeding halen. Want ons lichaam kan deze niet zelf aanmaken. Zonder lysine, tryptofaan, leucine, valine, isoleucine, methionine, threonine, fenylalanine en histidine kan ons lichaam niet functioneren. En hoewel deze niet echt essentieel zijn, komen ook tekorten aan lutamine, arginine en tyrosine vrij vaak voor. Deze 9 aminozuren hebben als voordeel op andere aminozuren dat ze wel 100% door het lichaam verbruikt worden – in plaats via de urine van te worden afgescheiden. Om genoeg eiwitten via de voeding binnen te krijgen, doen heel veel sporters steeds vaker beroep op voedingssupplementen en eiwitshakes. Dan zijn ze namelijk zeker dat ze alle 9 essentiële aminozuren binnen krijgen.

Gewicht

Populair onder de eiwitshakes zijn de ‘weight gainers’ en ‘mass gainers’ die bijdragen aan de spieropbouw- en groei, de spierkracht en de massa van de spieren. Een ‘weight gainer’ bevat vaak 20 tot 30% eiwitten en 70 tot 80 % koolhydraten. Het principe is eenvoudig: als je meer nuttigt dan dat je kan verbranden, zal je massa uiteraard toenemen.

Eiwitshakes

Eiwitshakes zorgen voor de spieropbouw. Onmiddellijk na het sporten, drink je dit voedingssupplement voor verbeterde spierherstel en vetvrije spieropbouw. Er zijn goede isolaat eiwitshakes en whey eiwitshakes op de markt met meer dan 90% eiwitten.

Creatine

Ook creatine is populair bij sporters. Het wordt meestal aangeboden als creatine monohydraat, een goedkoop maar effectief preparaat. In het lichaam wordt creatine in de lever gevormd uit drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. Het is bekend om de verbetering van spierprestaties bij sterke, repetitieve krachtinspanningen van korte duur met weinig herstel. Vooral team- en krachtsporters ondervinden baat bij de inname van creatine supplementen. Bij duursport heeft creatine geen effect.

Vetzuren

Er zijn verschillende verzadigde en onverzadigde vetzuren, waarbij de laatste worden opgedeeld in mono-onverzadigd en poly-onverzadigd. Ook Omega 3-6-9 behoren tot de vetzuren en zijn in verschillende preparaten te verkrijgen. De meest populaire voedingssupplementen in deze categorie zijn linolzuur en de drie versies van Omega 3 onverzadigde vetzuren: ALA, EPA en DHA. Omega vetzuren staan bekend als weldoend voor hart, hersenen en metabolisme.

Vitamines

Naast alle genoemde supplementen zijn er ook talloze vitaminepreparaten die alle een bepaald effect voor ons lichaam teweegbrengen en die als essentiële voedingsstof door de voeding dienen te worden ingenomen.

Door de stijgende algemene en wetenschappelijke kennis over voedingssupplementen zullen deze in de toekomst een steeds belangrijkere rol innemen in de dagelijkse voeding, omdat we als intelligente wezens beter af zijn met een effectieve manier om onszelf te voeden.

Delen.

Laat een reactie achter