Koffie

0

Koffie is de meest gedronken drank in Nederland. Als diëtist krijg je daarom ook vaak de vraag of dit nou eigenlijk gezond is of niet.

Met een gemiddelde van zo’n 2,4 koppen leut per dag zijn we wereldwijd de grootste gebruikers. Daarna komen de Finnen, met 1,8 kopjes per dag. Het gemiddelde is minder dan 1,5 kopjes per dag voor de overige Europese landen.

 

Alvast een aantal koffie weetjes
  • De drank wordt op verschillende manieren gezet. Soms wordt een filter gebruikt, hierdoor blijft de olie van het product achter in het filter. Wanneer je het bereid zonder gebruikmaking van een filter, drink je dus ook de oliën op. Deze olie heeft een cholesterol verhogend effect, daarom gaat de voorkeur uit naar het gebruik van filters
  • Uit onderzoek blijkt dat de cafeïne van het bekende drankje de kans op de ziekte van Alzheimer met 17-20% kan verlagen.
  • Daarnaast wordt (matig) gebruik geassocieerd met een lager risico op bepaalde kankersoorten en leveraandoeningen.
  • Het verlaagt de kans op het ontwikkelen van galstenen.
  • Het bevordert je alertheid!
  • Het bevat vitamine B3, magnesium en kalium.

Geniet dus lekker van je ‘bakkie pleur’! Wel zonder suiker natuurlijk……

Arlette Klinge, diëtist

Relevante links:
  • I love koffie, hoe u het beste uit  de bonen haalt, ruim 100 recepten en een overzicht met soorten bonen.
  • Koffie, geïllustreerd handboek, hoe u het moet zetten en drinken en meer dan 70 recepten.
  • Het gouden koffie boek, een verzameling van 40 makkelijke recepten met als drank en 16 recepten voor zoete lekkernijen met of voor erbij met kleurenfoto’s van de meeste bereide dranken/gerechten.
Delen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter