Met Pasen waren er weer chocolade hazen en -eitjes in overvloed. Veel ouders zeggen nee als hun zoon of dochter om nog een stukje chocola vraagt. Want je wilt immers niet dat je kind overgewicht ontwikkeld. Maar is dat nee zeggen wel zo handig? Volgens onderzoekers van de universiteit van Surrey (Groot Brittannië) krijg je dan juist het tegenovergestelde effect.
Voor het onderzoek hebben ze een aantal kinderen in twee groepen verdeeld. Waarbij de ene groep zelf mocht bepalen hoeveel chocolaatjes ze pakte, en de andere helft kreeg alleen een stukje na de maaltijden. En wat bleek, de kinderen die zelf mochten bepalen aten aan het begin wel iets meer, maar totaal aten ze uiteindelijk minder chocola dan de kinderen die alleen na de maaltijden een stukje chocola kregen.
Dit onderzoek suggereert dat als je een bepaald voedingsmiddel voor kinderen verbied dat het dan veel aantrekkelijker wordt, en ze er uiteindelijk meer van eten. Kinderen eten minder bij eigen keuze. Eigenlijk is het een oud psychologisch trucje wat ook vaak in winkels word gebruikt: ‘’Maximaal twee per klant’’! Het zal je verbazen hoeveel mensen er dan stiekem twee keer langs de kassa gaan terwijl ze het waarschijnlijk zonder die kreet niet eens zouden kopen.