Gezond vet

0

Vaak hoor je ongezonde berichten over vet. Je wordt dik van vet. Je wordt ziek van vet. Vet moet vermeden worden. Het is zeker waar dat teveel vet slecht is, maar toch heb je vet nodig. Daarom wil ik graag een goed woordje doen voor de vetten. Gezond vet en zelfs gezonde vetten. Graag leg ik jullie hierbij de functies van vet uit.

Brandstof en reserves

Vet is net zoals eiwitten en koolhydraten een brandstof voor de mens. Het zorgt ervoor dat we kunnen leven en functioneren. Daarnaast kunnen we het vet opslaan als energiereserve. Zo kunnen we ook een poosje functioneren met minder voedsel. Dit voordeel bieden koolhydraten en eiwitten ons niet.

Isolatie

Vet dat onder onze huid opgeslagen is heeft een isolerende werking. Het is in feite een temperatuurregelaar. Daarnaast kan vet ons beschermen tegen extreme temperatuurwisselingen. Als de temperatuur ineens flink omlaag gaat, zal het vet onder de huid warmte genereren door verbranding.

Beschermlaagje

Vet zit om onze organen heen opgeslagen. Het is een beschermlaagje voor de organen voor schokken van buitenaf. Ook is het een beschermkussentje voor je botten.
“I love my six-pack so much, I protect it with a layer of fat”

Opbouw van cellen

Vetten zijn essentieel als bouwstenen van de cellen in ons lichaam. Ook is het essentieel voor het maken van myeline. Dit is een vettig isolerend omhulsel dat sneller berichten van de zenuwvezels kan zenden in de hersenen.
Ook zijn vetten noodzakelijk voor het opbouwen van hormonen. Je ziet vaak bij jonge meiden met ondergewicht dat de pubertijd later komt dan hun leeftijdsgenootjes.

Vitamines

Bepaalde vitaminen, zoals vitamine A, D, E en K worden alleen geleverd via vetten. We hebben vet dus nodig om deze vitaminen binnen te krijgen. Deze vitamines zijn essentieel.

  • Vitamine A: zorgt ervoor dat je in de schemering kunt zien, en is goed voor de huid. Voor kinderen is vitamine A van belang om te groeien.
  • Vitamine D: zorg voor stevige botten en tanden. Het zorgt ook voor een betere opname uit de voeding van de voedingsstoffen calcium en fosfor.
  • Vitamine E: beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en weefsel. Vitamine E voorkomt dat deze beschadigd raken door oxidatie van onverzadigde vetzuren. Vitamine E reguleert ook de stofwisseling in de cel.
  • Vitamine K: is nodig voor een goede bloedstolling. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat deze vitamine een rol speelt bij de aanmaak van botten.

Vermindering van hongergevoel
Vet vertraagt de maaglediging en blijft hierdoor langer in de maag. Een gevulde maag geeft een vol (verzadigd) gevoel als resultaat. Daarnaast is vet een belangrijke smaakdrager.

Mijn conclusie? Wees niet te bang voor vetten. Je hebt ze in je lichaam nodig en ze passen in een gezond voedingspatroon. Een diëtist kan je het beste adviseren hoe je vetten op een gezonde manier in je voedingspatroon kunt toevoegen.

Hanna Kugel,
Diëtist

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter