Eten voor sporten

0
Bij beweging hoort de juiste voeding. Eten voor sporten en wat je eet nadat je terugkomt van een flinke workout, is van invloed op je sportprestaties. Maar niet elke vorm van beweging is hetzelfde. Dit betekent dat er dus niet één soort snack is die je het beste kunt eten voor je gaat sporten, maar dat je dit af moet stemmen op de sport die je doet. Kortom: wat zet je op tafel voor je aan je workout begint? In dit artikel lees je het.

1. HIIT-training
Een HIIT-training (High Intensity Interval Training) is een korte en intensieve training. Dat betekent dat je het beste iets lichts kunt eten en het liefst een uur van te voren. Als je later eet, is je lichaam nog bezig met verteren wanneer je al volop begonnen bent aan de training. Wanneer je eten wordt verteert, heeft je lichaam zuurstof nodig. Maar tijdens de training hap je ook veelvuldig naar adem. Dat zal ervoor zorgen dat je eerder uitgeput bent. Houd er daarom rekening mee dat je op tijd eet. Wat je het beste kunt eten? Een halve banaan met wat yoghurt of kwark is prima. Houd vooral rekening met de wensen en de prestaties van je eigen lichaam. Onderzoek wat voor jou werkt en probeer verschillende dingen uit.

2. Spinningles
Zin in een fanatiek uurtje spinning? Dan mag je ook goed eten van te voren. Bijvoorbeeld zoete aardappelen en een avocado salade met spinazie, tomaten, pijnboompitten en wat olijfolie. Heb je minder tijd om iets in elkaar te flansen? Maak dan een goed gevulde smoothie met groenten en havermout voor jezelf klaar. Eet (of drink!) dit een uur van te voren. En als de tijd die je hebt dit toelaat, zelfs eerder.

3. Een workout met een resistance band (elastiek)
Deze workout vraagt om veel energie en focus. Wat eet je dan van te voren? Het liefst iets met gezonde vetten en eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan eieren, tonijn of kip (vol met eiwitten) en avocado, zalm of noten (gezonde vetten). Wanneer eet je dit? Dat hangt af van een aantal dingen. Wat je hiervoor al gegeten hebt, de hoeveelheid, vloeibaar of vast en of je een snelle of trage spijsvertering hebt. Met een uur van te voren zit je vrijwel altijd goed. Heb je een trage spijsvertering? Eet dan anderhalf uur van te voren.

4. Een standaard workout op basis van je lichaamsgewicht
Een workout die gebaseerd is op jouw eigen gewicht, vraagt ook om een gezonde snack met een combinatie van gezonde vetten en eiwitten. Als je tussen je werk en het avondeten wilt sporten, is een klein handje noten als snack voldoende. Sport je in de middag, dan mag je er een echte maaltijd van maken. Bijvoorbeeld zalm met avocado en ei. Wanneer je in de middag sport, is het goed om twee à drie uur van te voren een wat grotere maaltijd te eten. Een halfuur of uur van te voren kun je dan nog gezonde snack nemen (zoals een handje noten). Maar bedenk wel: ieder lichaam werkt anders. Dus bepaal zelf: Hoe werkt jouw lichaam en wat wil je bereiken?

Een specifiek forum over voeding en sport vonden we trouwens op voeding en sport forum.

Relevante links:

 

Delen.

Laat een reactie achter