Het eiwitrijke dieet

0

Dokter Frank en het Atkins dieet, twee voorbeelden van diëten die eiwitrijk zijn. Eiwitrijk eten is erg populair onder mensen die af willen vallen. Maar wat is precies het eiwitrijke dieet en waarom is het zo populair?

Wanneer sprake is van een eiwitrijk dieet, wordt meer eiwit gegeten en vaak minder koolhydraten. Dit betekent dat voedingsmiddelen als pasta, aardappelen, rijst, brood, pizza, koek en snoep minder gegeten mogen worden, of zelfs helemaal uit het menu geschrapt worden. Voedingsmiddelen als vlees, vis, zuivel, eieren en noten worden juist meer gegeten. Deze laatste voedingsmiddelen bevatten namelijk veel eiwit. Door eiwitrijk te eten, is vaak ook een kleine stijging te zien in de inname van vetten. Maar zolang dit goede vetten zijn, ook wel onverzadigde vetten genoemd, en het bij een kleine stijging blijft, is dit geen probleem.

Een eiwitrijk dieet heeft verschillende voordelen. Zo zorgen minder koolhydraten en meer eiwitten er voor dat men minder snel honger heeft. Er is namelijk een minder grote piek te zien in de bloedsuikerspiegel. Wanneer men bijvoorbeeld een bord pasta met tomatensaus eet, is er een snelle stijging, maar ook een snelle daging van de bloedsuikerspiegel te zien. Hierdoor heeft men weer heel snel behoefte om wat te eten. Wanneer iemand groente met vis eet, is deze stijging veel minder en zal de bloedsuikerspiegel ook langzamer dalen. Door deze langzame stijging en daling heeft men minder snel trek en honger.

Daarnaast worden spieren minder snel afgebroken bij een eiwitrijk dieet. Het wordt zelfs makkelijker om spieren op te bouwen door te sporten. En hoe meer spieren, hoe meer het lichaam verbrandt.

Een eiwitrijk dieet is echter niet voor iedereen geschikt. Het is daarom belangrijk dat men eerst een diëtist raadpleegt voordat men eiwitrijk gaat eten.
 

Relevante links:
Delen.

Laat een reactie achter