Voordelen van groene groenten

0

Groene groenten hebben veel goede eigenschappen. Daarom is het belangrijk dat ze (een groot) deel uitmaken van ons voedingspatroon.
Groene groenten werken ontgiftend en bezitten veel chlorofyl. Chlorofyl of bladgroen is een goede bron van antioxidanten. Antioxidanten zoals vitamine A, C en E helpen om schadelijke moleculen (vrije radicalen) welke schade aan gezonde cellen kunnen veroorzaken te neutraliseren. Chlorofyl helpt ook in de aanmaak van rode bloedcellen.

Verder bevatten groene groenten veel vitamines, mineralen (zoals calcium, magnesium, ijzer, kalium en zink), vezels en fytochemicaliën. Fytochemicaliën zijn biologisch actieve stoffen welke voorkomen in planten en een positieve uitwerking op ons lichaam hebben. Het zou het beste zijn om deze groenten biologisch te eten, omdat je dan niet allerlei pesticiden binnenkrijgt.

Enkele voordelen van het eten van groene groenten. Ze:
  • verbeteren de bloedcirculatie en zuiveren je bloed;
  • versterken het immuunsysteem;
  • zijn goed voor de darmflora;
  • geven veel energie;
  • werken preventief tegen kanker;
  • lossen de slijmvorming met name in de longen op;
  • maken je helder en werken goed tegen depressie;
  • verbeteren de werking van de lever, galblaas en nieren.

Voor mensen die in de stad wonen zijn groene groenten heel goed omdat ze niet veel groen in de omgeving zien. De kleur groen wordt geassocieerd met de lente, de tijd van vernieuwing en vitaliteit. In de Oosterse filosofie is de kleur groen gerelateerd aan de lever, emotionele stabiliteit en creativiteit.

Er zijn zo veel verschillende groene groenten dat er altijd wel een of meerdere soorten bij zijn die je lekker vindt. Kijk wel uit dat je niet verveeld raakt op je meest favoriete groene groenten. Probeer ook eens een groene groente die je niet kent of nooit eet.

Broccoli is heel populair bij zowel kinderen als volwassenen. Varieer met paksoi, boerenkool, waterkers, mosterdgroen, groene kool en andere groene bladgroenten. Andijvie, allerlei soorten sla en wilde groenten worden meestal rauw gegeten. Spinazie en het blad van bieten kun je beter niet teveel eten vanwege het oxaalzuur wat erin zit. Oxaalzuur onttrekt calcium uit botten en tanden en kan uiteindelijk leiden tot osteoporose (botontkalking). Als je deze groenten kookt met tofu, zaden, pitten, dierlijke producten of olie wordt de werking van oxaalzuur verminderd.

Het koken van groene groenten

Maak de groene groenten op verschillende manieren klaar, bijvoorbeeld door deze te stomen, koken, roerbakken in een beetje olie. Kook of stoom deze groenten niet te lang, omdat je anders alle vitamines en mineralen verliest. Het water waarin je de groenten gekookt hebt, kun je ook drinken.

Kortom: experimenteer lekker met groene groenten!

Irma Kromhout, diëtist

Relevante links:
  • Het groene smoothie boek: 30 recepten met groene smoothies. Smoothies in die praktisch en haalbaar zijn. De ingrediëntenlijst is niet te lang en de ingrediënten zijn makkelijk te verkrijgen.
  • Groene sapjes: Boek waarin duidelijk en overzichtelijk beschreven hoe de sapjes en smoothies gemaakt moeten worden met pictogrammen.
Delen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter