Koolhydraatbeperkt dieet

0

Waarom werkt een koolhydraatbeperkt dieet?

Koolhiewatte?

Koolhydraten zijn belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Ze zorgen namelijk voor energie. Maar als je hier veel van eet kun je meer energie binnen krijgen dan dat je verbruikt. In dat geval ontstaat er overgewicht. De hoeveelheid energie die binnenkomt en de hoeveelheid energie die je verbruikt moet namelijk in balans zijn om op een gezond en stabiel gewicht te blijven.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zitten in veel voedingsmiddelen. Ze kunnen worden toegevoegd als suiker of de koolhydraten zitten er van nature in. Denk bijvoorbeeld aan zetmeelproducten, brood, pasta, rijst, aardappelen en dergelijke. Ook zitten er koolhydraten in melk (melksuiker dat ook wel lactose wordt genoemd) of fruit (fruitsuiker dat ook wel fructose wordt genoemd). Daarnaast zitten er veel koolhydraten in koek, gebak, chocolade, frisdrank en ijs.

Hoe werkt een koolhydraatbeperkt dieet?

Je lichaam heeft een koolhydraatvoorraad van ongeveer drie dagen. Bij het beperken van de koolhydraten kan je lichaam niet altijd door blijven gaan met een koolhydraatverbranding, want de koolhydraten raken op. Je lichaam heeft daarom ook maar één andere keus, namelijk het verbranden van vet. En dat is nou precies de bedoeling van het dieet. Let hier wel op dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, want je wilt niet dat je spieren ook afbreken samen met het vet. Bij een koolhydraatbeperkt dieet heb je meerdere fasen die je kunt opvolgen. In de eerste fase worden de koolhydraten sterk beperkt en naarmate je goed afvalt, worden de koolhydraten langzaam maar zeker toegevoegd aan je eetpatroon.

Wat mag ik dan nog wel eten?

Als de koolhydraten worden beperkt (low carb) moet je ergens anders je energie uit halen. Dit zijn eiwitten en vetten. Daarom kun je in dit dieet genieten van heerlijke uitsmijters, maaltijdsalades met bijvoorbeeld kip of vis. Als vervanger van brood kun je kiezen voor koolhydraatarm brood. Bij de warme maaltijd kun je volop groenten eten met een portie vlees of vis. En je kunt als tussendoortjes genieten van stukjes kaas, worst of een handje noten. Natuurlijk worden de vetten en eiwitten weer iets afgebouwd naarmate de koolhydraten weer worden toegevoegd.

Welke andere dingen kan ik doen naast het volgen van het dieet?
  • Drink voldoende vocht. Bijvoorbeeld water, thee, koffie of eventueel light frisdrank. (Hierin zitten geen tot nauwelijks koolhydraten).
  • Beweeg voldoende. Dit helpt bij de vetverbranding, maar ook zorgt het ervoor dat je spieren goed blijven.
  • Slaap voldoende. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg ervoor dat je ontspannen naar bed gaat en dat je voldoende uren kan rusten voordat de wekker gaat.
  • Bedenk beloningen (die niet voedsel gerelateerd zijn), die je kunnen helpen om extra gemotiveerd te blijven om op streefgewicht te komen.
Belangrijke punten

Het is belangrijk om begeleiding te krijgen bij het opvolgen van een dieet. Iedereen is anders en daarom kan het voor verschillende resultaten zorgen wat betreft het afvallen.
Mocht je bepaalde ziektebeelden hebben, dan is dit dieet misschien niet goed om op te volgen. Een diëtist weet het best wat voor soort dieet bij je past.

Anne-Maaike Dost,
Diëtist

Relevante links:
Delen.

Over de schrijver

Laat een reactie achter